• 18
  • Lip
Foto

TUS czyli Trening Umiejętności Społecznych

TUS

Kiedy jesteś w domu ze swoim maluchem 24h na dobę, przyzwyczajasz się do jego zachowań, świetnie czytasz jego emocje, myśli, czasem rozumiecie się bez słów, wiesz kiedy ma ochotę na coś do picia, a kiedy jest marudny bo jest śpiący. 

Czasem spotykasz się ze swoimi znajomymi, którzy mają pociechy w tym samym wieku i też przyzwyczajasz się do tego jak dziecko reaguje na inne dzieci, jak się bawi z nimi. Czasami z nimi się nie bawi ale Ty wiesz, że po prostu lubi bawić się samo… 

I przychodzi ten moment około 3 roku życia dziecka a może i wcześniej…kiedy chcesz wrócić do pracy, wybierasz przedszkole. Wiesz też, że pierwsze dni w przedszkolu mogą być bardzo trudne dla Twojego dziecka dlatego jesteś spokojna, w końcu cały czas byliście razem i nagle taka zmiana…nowy budynek, nowe osoby, nowe dzieci, nowe dźwięki i zapachy, nawet posiłki inne, niby zabawki takie same a jednak inne… 

Taki przeskok jest bardzo trudny dla małego człowieka. Nie wszystkie dzieci od razu są gotowe do tego, żeby „oderwać się od mamy” a Mamusie, też często nieświadomie – bez słów- swoim zachowaniem przekazują swoje emocje ( przerażenie, obawy) dziecku. To, że najczęściej dzieci idą do przedszkola około 3 roku życia to nie znaczy, że każde dziecko jest na to gotowe. 

Są dzieci, które po prostu potrzebują więcej czasu na bycie z mamą lub potrzebują spokojniejszego tempa adaptacji w przedszkolu. 

Jednak zdarza się tak, że po wielu próbach adaptacji w przedszkolu dziecko nie podejmuje kontaktu z dziećmi, lub podejmuje kontakt ale wykazuje agresywne zachowania ( a to kogoś pociągnie za włosy, a to uderzy, innym razem ugryzie… Mój Franio? To niemożliwe, przecież on w domu taki nie jest. Pierwsza myśl przychodzi nam do głowy, że to wina przedszkola, że nauczyciel przedszkola uparł się na naszego Frania. Też pod lupę bierzesz dzieci, które są wokoło Twojego dziecka- no przecież to dzieci sąsiada spod „3” a wiadomo jaki sąsiad takie dziecko… I pewnie czasem tak jest, że coś nie zaiskrzy. Tylko dlaczego pozostałe dzieci w grupie nie mają takich problemów? Czyżby świat się upał na Franka? 

Warto posłuchać co nauczyciele, asystenci w przedszkolu mówią o moim dziecku! 

Jest to bardzo cenna i obiektywna ocena jak dziecko funkcjonuje w grupie- to bardzo ważne! 

Dziecko wkracza w kolejny etap swojego życia czyli odrywa się od modelu 1+1 i przechodzi w etap funkcjonowania, komunikowania się, wyrażania emocji w grupie. 

Prawidłowo dziecko powinno tęsknić za rodzicami, za ciepłym przytulnym domem, za oazą bezpieczeństwa. I początki bywają z reguły trudne…jednak z dnia na dzień dziecko zaczyna akceptować przedszkole, nauczycieli przedszkolnych, dzieci… 

 

Co nas powinno niepokoić? 

 

  • jeśli obserwujemy, że dziecko stale urządza nam histerię kiedy przyprowadzamy je do przedszkola i to się nie zmienia. 
  • ale też niepokojące jest kiedy dziecko w ogóle nie przejawia tęsknoty za rodzicami. Mama zostawia dziecko w przedszkolu a dziecko w ogóle nie reaguje, że zostało zostawione. 
  • kiedy dziecko bawi się samo w przedszkolu, cała grupa stara się podążać za nauczycielem a dziecko woli się samo bawić zabawkami z boku. 
  • Kiedy przejawia agresywne zachowania wobec innych dzieci, samego siebie, nauczycieli (bije, czasami gryzie, popycha, krzyczy) 
  • kiedy dziecko nie nawiązuje kontaktu ( słownego, wzrokowego, zabawy) z innymi dziećmi z grupy przedszkolnej 
  • kiedy dziecko nie komunikuje się z dziećmi. 
  • nie potrafi inicjować zabawy, rozmowy w grupie 
  • kiedy nie potrafi wyrazić swoich uczuć ( nie chodzi o to, żeby Franek mówił „ jestem zniesmaczony itp” chodzi to o wyrażanie swoich podstawowych uczuć typu- jestem zły, jestem zadowolony- i to nawet nie słownie ale całym sobą) 
  • kiedy nie radzi sobie w sytuacjach konfliktowych 
  • kiedy nie potrafi odczytać uczuć oraz intencji innych dzieci, nauczycieli. 

 

Wydaje się to takie „niby nic wielkiego” bo przecież ja też nie jestem zbytnio uczuciową mamą…też jestem introwertykiem… 

Ale co innego jest bycie introwertykiem w wieku lat 30, a co innego samotne zabawy w wieku przedszkolnym. 

Dochodzimy tu do puenty co jest normą a co nie, przecież oceniają moje dziecko osoby ze swojego punktu widzenia… Jest w tym sporo racji jednak obserwacja jest dokonywana na grupie dzieci, w różne dni tygodnia( ocena długofalowa) dzięki czemu psycholog czy nauczyciel nie ma cienia wątpliwości czy rozwój dziecka w grupie jest prawidłowy czy nie. 

 

Co jeśli zachowania u mojego dziecka w grupie dzieci są nieprawidłowe? 

Na początku należy porozmawiać z nauczycielem czy widzi on szansę na prawidłowy rozwój dziecka w obecnych warunkach. Jeśli problem nie jest duży, nauczyciel zaproponuje pewne ćwiczenia, przekaże wskazówki jak wspomóc dziecko.  

Jeśli jednak dziecko ma większy problem z pracą w grupie warto skorzystać z pomocy psychologa, który zbada przyczynę problemu ew zaleci wykonanie diagnozy na innych płaszczyznach np integracji sensorycznej.  

Bardzo skutecznymi zajęciami przy tego typu problemach są tzw zajęcia TUS czyli Trening Umiejętności Społecznych podczas, których  dziecko w bardzo małej grupie dzieci pod opieką specjalistów ( psychologa, pedagoga,  którzy odbyli szkolenie z zakresu TUS) będzie uczone jak prawidłowo rozwijać umiejętności społeczne. Kameralne liczba dzieci umożliwia połączenie podejścia indywidualnego do dziecka i przełożenia tego na grupę. 

Zajęcia są w formie zabawy i zazwyczaj dzieci bardzo lubią w nich uczestniczyć.  

Bo trzeba pamiętać, że to, że dziecko nie bawi się czy nie komunikuje z drugim dzieckiem/ grupą to nie wynika z tego, że nie lubi, że nie chce…ono po prostu nie potrafi a bardzo by chciało i stąd też akty agresji, izolacji- jak czegoś nie potrafię to mnie to denerwuje, zniechęca i albo się izoluje albo wyrażam to w sposób agresywny:( 


Gdzie są prowadzone zajęcia TUS czyli Trening Umiejętności Społecznych? 

Często zajęcia TUS prowadzone są w: 

-przedszkolach i szkołach  

-poradniach publicznych i niepublicznych. 

Od września 2018r TUS będzie prowadzony w Centrum RIM 

Każda: środa,  godzina 17.00 i 18.00 

Osoby prowadzące: mgr Magdalena Srebrowska- psycholog dziecięcy oraz mgr Monika Bogdziewicz- logopeda i terapeuta integracji sensorycznej. 

Zajęcia są prowadzone bezpłatnie w ramach WWR lub odpłatnie (pakiet 4 spotkań 180zł) 

 Zapisy pod numerem: 664 246 890