Co to jest neuropsychologia i dlaczego jest tak ważna?
Neuropsychologia dziecięca to interdyscyplinarna dziedzina, która łączy psychologię, neurologię oraz elementy edukacyjne, aby zrozumieć i diagnozować problemy związane z funkcjonowaniem mózgu oraz układu nerwowego u dzieci. Wspiera ona dzieci z różnymi trudnościami, począwszy od problemów z koncentracją, przez zaburzenia sensoryczne, aż po skomplikowane zaburzenia rozwojowe, takie jak dysleksja, ADHD czy SLI (specyficzne zaburzenia językowe). Centrum RIM w Warszawie specjalizuje się w diagnozie i terapii neuropsychologicznej, zapewniając kompleksowe wsparcie dla dzieci z różnorodnymi problemami.
Dla kogo jest przeznaczona neuropsychologia dziecięca?
Neuropsychologia dziecięca skupia się na wspomaganiu rozwoju dzieci, które mają trudności w różnych aspektach życia codziennego i edukacji. Do najczęstszych przypadków należą:
- Dzieci z trudnościami w nauce – takie jak dysleksja, dysgrafia, czy dyskalkulia, które utrudniają naukę pisania, czytania i liczenia.
- Dzieci z zaburzeniami uwagi i koncentracji – w tym te zdiagnozowane z ADHD, które mają problem z utrzymaniem skupienia na zadaniach szkolnych czy instrukcjach nauczyciela.
- Dzieci z problemami sensorycznymi – zwłaszcza w zakresie przetwarzania słuchowego, co może objawiać się trudnościami w zrozumieniu mowy w hałasie.
- Dzieci z problemami emocjonalnymi i behawioralnymi – które często wynikają z trudności neuropsychologicznych, takich jak zaburzenia przetwarzania sensorycznego czy zaburzenia rozwoju mowy.
- Dzieci, które doświadczyły urazów neurologicznych – takich jak urazy głowy, uszkodzenia mózgu lub zaburzenia genetyczne, które mogą wpływać na rozwój poznawczy i funkcjonowanie mózgu.
Jakie problemy diagnozuje Centrum RIM?
Neuropsychologiczna ocena dziecka – klucz do zrozumienia trudności
Każde dziecko jest inne, dlatego diagnoza neuropsychologiczna w Centrum RIM jest indywidualnie dopasowana do potrzeb pacjenta. Oferujemy szczegółową ocenę funkcji poznawczych oraz neuropsychologicznych, która obejmuje:
- Zaburzenia przetwarzania słuchowego – znane również jako APD (Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego), które mogą prowadzić do trudności w nauce, rozumieniu mowy oraz koncentracji.
- Trudności w koncentracji uwagi – zarówno w cichym otoczeniu, jak i w warunkach pełnych hałasu, co może być objawem ADHD lub innych zaburzeń uwagi.
- Problemy w nauce, takie jak dysleksja, dysgrafia czy dyskalkulia – które wpływają na rozwój umiejętności pisania, czytania i liczenia.
- Trudności komunikacyjne – w tym specyficzne zaburzenia językowe (SLI), które mogą powodować opóźnienia w rozwoju mowy, problemy z artykulacją i rozumieniem języka.
- Zaburzenia emocjonalne i behawioralne – które często współistnieją z trudnościami w uczeniu się i mogą wynikać z problemów neuropsychologicznych.
Zaburzenia przetwarzania słuchowego – jak rozpoznać i leczyć?
Zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD) to jedno z kluczowych zaburzeń, na których diagnozie i terapii koncentruje się Centrum RIM. Dzieci z APD mają trudności z prawidłowym przetwarzaniem bodźców dźwiękowych, mimo że ich słuch fizycznie jest w normie. Oznacza to, że mogą mieć problem ze zrozumieniem mowy, szczególnie w hałaśliwym otoczeniu, co negatywnie wpływa na ich edukację i rozwój społeczny. W naszym centrum korzystamy z zaawansowanych metod diagnozy oraz terapii, które pomagają dzieciom w poprawie ich zdolności słuchowych.
Jak wygląda diagnoza neuropsychologiczna?
Szczegółowy wywiad z rodzicami
Diagnoza w Centrum RIM rozpoczyna się od szczegółowego wywiadu z rodzicami, który pozwala nam zrozumieć rozwój dziecka od okresu prenatalnego, przez niemowlęcy, aż po współczesne trudności. Analizujemy historię zdrowotną dziecka, w tym ewentualne przebyte choroby, problemy ze słuchem, a także ocenę funkcji poznawczych.
Badania neurologiczne i psychologiczne
Następnie, przeprowadzamy zestaw specjalistycznych badań neurologicznych oraz psychologicznych, które pomagają nam dokładnie ocenić funkcjonowanie mózgu i układu nerwowego dziecka. W zależności od wieku dziecka i rodzaju trudności, testy mogą obejmować:
- Audiometrię tonalną – która pozwala ocenić czułość słuchu i wykluczyć fizyczne problemy z narządem słuchu.
- Testy przetwarzania słuchowego – które mierzą, jak dziecko radzi sobie z odbieraniem i przetwarzaniem dźwięków w różnych warunkach akustycznych.
- Testy funkcji poznawczych – oceniające zdolności pamięci, uwagi, percepcji wzrokowej i słuchowej, oraz zdolności językowe i komunikacyjne.
Trening Neuroflow® – innowacyjna terapia przetwarzania słuchowego
Jedną z głównych metod terapeutycznych, które stosujemy w Centrum RIM, jest Trening Słuchowy Neuroflow®. To innowacyjny, interaktywny program dedykowany dzieciom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego (APD) oraz dzieciom z grupy ryzyka tych zaburzeń. Neuroflow® wspiera rozwój wyższych funkcji słuchowych, co bezpośrednio wpływa na poprawę zdolności komunikacyjnych, koncentrację oraz zdolności językowe.
Dla kogo jest przeznaczony Trening Słuchowy Neuroflow®?
Trening Neuroflow® dedykowany jest dzieciom, które:
- Mają trudności z rozumieniem mowy w hałaśliwym otoczeniu (np. w klasie szkolnej lub na placu zabaw).
- Cierpią na częste infekcje ucha środkowego, które mogą prowadzić do problemów z przetwarzaniem słuchowym.
- Mają trudności w nauce, szczególnie w obszarze czytania i pisania.
- Wykazują objawy dysleksji, dysgrafii lub ADHD, które mogą mieć związek z zaburzeniami przetwarzania dźwięków.
Jak działa Trening Słuchowy Neuroflow®?
Trening Neuroflow® to zaawansowany program oparty na interaktywnych zadaniach, które są wykonywane przez dziecko w kontrolowanych warunkach. Program jest realizowany w domu, co pozwala na regularne ćwiczenia pod nadzorem rodziców. Każda sesja treningowa trwa około 20-25 minut i odbywa się trzy razy w tygodniu, a cała terapia trwa od 12 do 24 tygodni, w zależności od potrzeb dziecka.
Trening ten jest adaptacyjny – oznacza to, że trudność zadań jest stopniowo dostosowywana do umiejętności dziecka. Jeśli dziecko wykonuje zadania poprawnie, poziom trudności wzrasta, natomiast jeśli ma trudności, system automatycznie dostosowuje się, aby ułatwić dalszą pracę.
Etapy treningu Neuroflow®
Program treningowy podzielony jest na trzy etapy:
- Etap diagnostyczny – Na podstawie pierwszych testów diagnozujemy specyficzne trudności dziecka i opracowujemy indywidualny plan ćwiczeń.
- Etap treningowy – Dziecko realizuje planowane sesje ćwiczeń, pod nadzorem rodziców i zdalnej opieki terapeuty.
- Etap kontrolny – Po zakończeniu każdego etapu treningu przeprowadzana jest diagnoza kontrolna, która pozwala na ocenę postępów dziecka i ewentualne modyfikacje planu ćwiczeń.
Efekty terapii Neuroflow®
Trening Neuroflow® przynosi wymierne efekty w poprawie zdolności przetwarzania słuchowego, co przekłada się na:
- Lepsze rozumienie mowy w trudnych warunkach akustycznych – dziecko lepiej radzi sobie z odbieraniem mowy w hałasie, co znacząco poprawia jego funkcjonowanie w szkole.
- Poprawę umiejętności czytania i pisania – dzieci, które mają trudności w tych obszarach, często osiągają lepsze wyniki w nauce po zakończeniu terapii.
- Zwiększenie koncentracji uwagi – trening pomaga dzieciom w lepszym skupianiu uwagi na głosie nauczyciela oraz w wykonywaniu zadań w złożonych warunkach akustycznych.
- Poprawa umiejętności społecznych i komunikacyjnych – dzieci, które lepiej przetwarzają dźwięki, często lepiej radzą sobie w relacjach z rówieśnikami, co pozytywnie wpływa na ich samoocenę i pewność siebie.
Skontaktuj się z Centrum RIM – pomoc w diagnozie i terapii neuropsychologicznej
Centrum RIM oferuje kompleksową diagnozę oraz terapie neuropsychologiczne, które wspierają rozwój dzieci z trudnościami w nauce, komunikacji oraz funkcjonowaniu społecznym. Nasz zespół specjalistów z wieloletnim doświadczeniem pomoże zidentyfikować problemy Twojego dziecka i opracuje plan terapii dostosowany do jego indywidualnych potrzeb.
Zapraszamy do kontaktu, aby umówić się na konsultację i dowiedzieć się więcej o naszych usługach. Razem możemy pomóc Twojemu dziecku rozwijać się w pełni i osiągnąć sukces w szkole oraz w życiu codziennym.