Integracja Sensoryczna Pruszków
Terapia Integracji Sensorycznej polega na indywidualnych, ukierunkowanych i prowadzonych przez wykwalifikowanego terapeutę ćwiczeniach w formie zabawy z dzieckiem. Właściwy dobór ćwiczeń i aktywności pozwala wyzwolić w dziecku konkretne reakcje w taki sposób, aby następowała poprawa w organizacji ośrodkowego układu nerwowego. Podczas integracji sensorycznej stosowane są aktywności, które poprzez stawianie dziecku kolejnych „wyzwań” stymulują jego mózg. Są one dobrane w taki sposób, by zawsze kończyły się dla dziecka sukcesem. Mechanizm ten wzmacnia skuteczność terapii z uwagi na zaangażowanie podopiecznego. Zajęcia odbywają się w specjalnie przygotowanej do terapii sali. W trakcie jej trwania stosowany jest sprzęt i pomoce zaprojektowane w taki sposób, by zaangażować we wskazane ćwiczenia całe ciało oraz wszystkie zmysły, usprawnić funkcjonowanie dziecka i wspierać jego rozwój ruchowy. Sesje terapeutyczne trwają około godziny, przy czym czas dostosowany jest do możliwości psychofizycznych dziecka.

Rodzaje zmysłów
Słuch, podobnie jak wzrok, pełni bardzo istotną funkcję nie tylko w życiu człowieka, ale i innych ssaków oraz ptaków. Właściwy receptor, który odpowiedzialny jest za odbieranie fal akustycznych, znajduje się w uchu wewnętrznym (dokładniej w ślimaku) i nazywany jest narządem spiralnym Cortiego. To tam zachodzi przetworzenie fal akustycznych na impulsy nerwowe.
Umożliwia czucie położenia ciała w przestrzeni. Gdyby nie on, nie bylibyśmy w stanie wykonać samodzielnie ani jednego kroku. Receptory odpowiedzialne za zmysł równowagi znajdują się w uchu.
Nieprawidłowości w procesie integracji sensorycznej:
- trudności w mówieniu, uczeniu się, zapamiętywaniu, czytaniu i pisaniu,
- nadpobudliwość,
- zbyt niski poziom aktywności,
- problemy z koordynacją ruchową,
- trudności z utrzymaniem równowagi,
- zwiększona wrażliwość na bodźce dotykowe (dzieci nie lubią mycia włosów, czesania, chodzenia boso), słuchowe (nie lubią hałasu, głośnego radia) lub wzrokowe (dzieci mrużą oczy, razi je światło),
- zbyt duża wrażliwość na ruch (np. choroba lokomocyjna),
- niska samoocena,
- niechęć do aktywności plastycznych (malowania, lepienia z plasteliny, rysowania, wycinania),
- obniżona sprawność ruchowa (dzieci słabiej biegają, skaczą, mają trudności w jeżdżeniu na rowerze),
- problemy z czynnościami samoobsługowymi (wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików, wkładanie ubrań).
Służymy Państwu pomocą
Jeżeli nasuwają się Państwu jakieś pytania dotyczące integracji sensorycznej, macie pewne wątpliwości lub nie jesteście czegoś pewni, prosimy o kontakt. Niektóre czynności i procesy diagnostyczne lub dotyczące samego funkcjonowania różnego rodzaju terapii mogą wydawać się skomplikowane lub żmudne. Prosimy pamiętać, że zapewniamy Państwu pomoc na każdym etapie współpracy. Zadbajcie o rozwój swojego dziecka w Centrum Rehabilitacji i Mowy!